CUMHURBAŞKANI KARARI
Karar Sayısı: 5140
Ekli "Tarımsal Kuraklıkla Mücadele ve Kuraklık Yönetimi Çalışmaları Hakkında Karar"m yürürlüğe konulmasına karar verilmiştir.
1 Şubat 2022
TARIMSAL KURAKLIKLA MÜCADELE VE KURAKLIK YÖNETİMİ
ÇALIŞMALARI HAKKINDA KARAR
Amaç
MADDE 1- (1) Bu Kararın amacı; ülkemizde yaşanması muhtemel tarımsal kuraklığın etkilerini azaltmak ve alınacak tedbirler hususunda Tarım ve Orman Bakanlığının koordinasyonunda ilgili bakanlıklar, başkanlıklar, üniversiteler, valilikler, yerel yönetimler ve sivil toplum kuruluşlarının katılımıyla yapılacak çalışmalardaki görev, yetki ve sorumluluklara ilişkin usul ve esasları düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2- (1) Bu Karar; tarımsal kuraklığın etkilerini azaltmak üzere ilgili bakanlıklar ve başkanlıkların çalışmaları yanında, Tarımsal Kuraklık Yönetimince alman kararlar ve uygulamalar doğrultusunda gerek yerleşim yerlerinde gerekse kırsal kesimde kuru ve sulu ziraat alanlarında su yönetimi, yatırımlar, tarım teknikleri, tohum ve bitki çeşitliliği, sulama teknikleri, hastalık ve zararlılarla mücadele, ekonomik ve sosyal destekler, mera otlatma planları, arazi kullanım planları, kısıtlamalar ve acil eylemin uygulanmasına yönelik her türlü tedbiri kapsar.
Tanımlar
MADDE 3- (1) Bu Kararda geçen;
- Bakanlık: Tarım ve Orman Bakanlığını,
- İlgili bakanlıklar ve başkanlıklar: Tarım ve Orman Bakanlığı, Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı, İçişleri Bakanlığı, Hazine ve Maliye Bakanlığı ile Strateji ve Bütçe Başkanlığını,
- İlgili genel müdürlük ve başkanlıklar: Tarım Reformu Genel Müdürlüğü, Tarımsal Araştırmalar ve Politikalar Genel Müdürlüğü, Gıda ve Kontrol Genel Müdürlüğü, Bitkisel Üretim Genel Müdürlüğü, Hayvancılık Genel Müdürlüğü, Balıkçılık ve Su Ürünleri Genel Müdürlüğü, Su Yönetimi Genel Müdürlüğü, Bakanlık Strateji Geliştirme Başkanlığı, Bakanlık Eğitim ve Yayın Dairesi Başkanlığı, Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü, Orman Genel Müdürlüğü, Toprak Mahsulleri Ofisi Genel Müdürlüğü, Tarım İşletmeleri Genel Müdürlüğü, Yerel Yönetimler Genel Müdürlüğü, Çölleşme ve Erozyonla Mücadele Genel Müdürlüğü, Çevre Yönetimi Genel Müdürlüğü, Meteoroloji Genel Müdürlüğü, İller İdaresi Genel Müdürlüğü ile Sektörler ve Kamu Yatırımları Genel Müdürlüğünü,
ç) Tarımsal kuraklık: Yağışların kaydedilen uzun yıllar ortalamasının önemli ölçüde altına düşmesi sonucu arazi ve su kaynaklarının olumsuz etkilenmesi, toprakta bitkinin ihtiyacını karşılayacak miktarda suyun bulunmaması ve hidrolojik dengede bozulmalara neden olan doğa olayını, - Tarımsal Kuraklık Eylem Planı: Tarımsal kuraklığın etkilerini azaltmak üzere ilgili bakanlıklar ve başkanlıkların çalışmaları yanında Tarımsal Kuraklık Yönetimince alman kararlar ve uygulamalar doğrultusunda gerek yerleşim yerlerinde gerekse kırsal kesimde kuru ve sulu ziraat alanlarında su yönetimi, yatırımlar, tarım teknikleri, tohum ve bitki çeşitliliği, sulama teknikleri, hastalık ve zararlılarla mücadele, ekonomik ve sosyal destekler, mera otlatma planlan, arazi kullanım planları, kısıtlamalar ve acil eylemin uygulanmasına yönelik her türlü tedbiri kapsayan planı,
- Tarımsal Kuraklık Yönetimi: Tarımsal Kuraklık Yönetimi Koordinasyon Kurulu ile bu Kurula bağlı çalışan İzleme, Erken Uyarı ve Tahmin Komitesi, Risk Değerlendirme Komitesi, veri akış birimleri, çalışma grupları ve Tarımsal Kuraklık 11 Kriz Merkezini,
- Üniversite temsilcisi: Tarımsal Kuraklık İl Kriz Merkezi üyeliğine, ilde bulunan üniversitenin ziraat fakültesinden, ziraat fakültesinin bulunmaması durumunda ise konu ile ilgili diğer fakültelerden, rektör tarafından görevlendirilen konunun uzmanı öğretim üyesini, ifade eder.
Tarımsal Kuraklık Yönetiminin yapısı
MADDE 4- (1) Tarımsal Kuraklık Yönetimi, Bakanlık koordinasyonunda merkez ve il yönetim birimlerinden oluşur.
(2) Merkez yönetimi aşağıdaki birimlerden oluşur:
- Tarımsal Kuraklık Yönetimi Koordinasyon Kurulu: Tarım ve Orman Bakanı tarafından görevlendirilen bakan yardımcısının başkanlığında, Tarım Reformu Genel Müdürü, Tarımsal Araştırmalar ve Politikalar Genel Müdürü, Gıda ve Kontrol Genel Müdürü, Bitkisel Üretim Genel Müdürü, Hayvancılık Genel Müdürü, Balıkçılık ve Su Ürünleri Genel Müdürü, Su Yönetimi Genel Müdürü, Bakanlık Strateji Geliştirme Başkanı, Bakanlık Eğitim ve Yayın Dairesi Başkanı, Devlet Su İşleri Genel Müdürü, Orman Genel Müdürü, Toprak Mahsulleri Ofisi Genel Müdürü, Tarım İşletmeleri Genel Müdürü, Yerel Yönetimler Genel Müdürü, Çölleşme ve Erozyonla Mücadele Genel Müdürü, Çevre Yönetimi Genel Müdürü, Meteoroloji Genel Müdürü, İller İdaresi Genel Müdürü, Kamu Mali Yönetim ve Dönüşüm Genel Müdürü, Sektörler ve Kamu Yatırımları Genel Müdürü, Ankara Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dekanı ve konu ile ilgili sivil toplum kuruluşlarının temsilcilerinden oluşur. Kurul, gerektiğinde Bakanlıkça yapılacak çağrı üzerine toplanır. Kurul adına, tarımsal kuraklığın izlenmesi, denetlenmesi ve alman sonuçların değerlendirilerek raporlanması ile ilgili koordinasyon hizmetleri Tarım Reformu Genel Müdürlüğü tarafından yürütülür.
- îzleme, Erken Uyarı ve Tahmin Komitesi: Tarım Reformu Genel Müdürlüğü, Tarımsal Araştırmalar ve Politikalar Genel Müdürlüğü, Bitkisel Üretim Genel Müdürlüğü, Su Yönetimi Genel Müdürlüğü, Bakanlık Eğitim ve Yayın Dairesi Başkanlığı, Tarım İşletmeleri Genel Müdürlüğü, Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü, Çölleşme ve Erozyonla Mücadele Genel Müdürlüğü, Çevre Yönetimi Genel Müdürlüğü ile Meteoroloji Genel Müdürlüğündeki konu uzmanlarından oluşur ve Tarımsal Kuraklık Yönetimi Koordinasyon Kuruluna bağlı olarak çalışır.
- Risk Değerlendirme Komitesi: Tarım Reformu Genel Müdürlüğü, Tarımsal Araştırmalar ve Politikalar Genel Müdürlüğü, Bitkisel Üretim Genel Müdürlüğü, Gıda ve Kontrol Genel Müdürlüğü, Su Yönetimi Genel Müdürlüğü, Hayvancılık Genel Müdürlüğü, Balıkçılık ve Su Ürünleri Genel Müdürlüğü, Bakanlık Eğitim ve Yayın Dairesi Başkanlığı, Orman Genel Müdürlüğü, Tanm İşletmeleri Genel Müdürlüğü, Toprak Mahsulleri Ofisi Genel Müdürlüğü, Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü, Çölleşme ve Erozyonla Mücadele Genel Müdürlüğü, Çevre Yönetimi Genel Müdürlüğü, Meteoroloji Genel Müdürlüğü, Türkiye Ziraat Odaları Birliği ile Türkiye Odalar ve Borsalar Birliğince belirlenen konu uzmanlarından oluşur ve Tarımsal Kuraklık Yönetimi Koordinasyon Kuruluna bağlı olarak çalışır.
ç) Veri akış birimi: Tarımsal Araştırmalar ve Politikalar Genel Müdürlüğü, Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü, Bakanlık il müdürlükleri ve Meteoroloji Genel Müdürlüğü; İzleme, Erken Uyarı ve Tahmin Komitesine elektronik ortamda bilgi akışı sağlar. - Çalışma grubu: İlgili bakanlıklar ve başkanlıklarca görevlendirilecek konu uzmanlarından oluşur. İzleme, Erken Uyarı ve Tahmin Komitesi ve Risk Değerlendirme Komitesine bağlı çalışır.
(3) İl Yönetimi; Tarımsal Kuraklık İl Kriz Merkezi adı altında, vali veya vali tarafından görevlendirilen vali yardımcısı başkanlığında; büyükşehir veya il belediyesi temsilcisi, üniversite temsilcisi, il özel idaresi temsilcisi, ilgili bakanlıklara bağlı genel müdürlüklerin taşra birimleri temsilcileri, ilgili bakanlıkların il temsilcileri, il sağlık müdürü, ziraat odası başkanı ve valinin uygun göreceği ilçe kaymakamları, ilçe belediye başkanları, sulama, içme suyu ve üretici birlikleri temsilcileri, kooperatif başkanları ile diğer sivil toplum kuruluşu temsilcilerinden oluşur.
Tarımsal Kuraklık Yönetiminin görevleri
MADDE 5- (1) Tarımsal Kuraklık Yönetimi; kuraklığın etkilerini azaltmak üzere gerekli ölçümlerin yapılması, envanter ve rasat bilgilerinin toplanması, değerlendirilmesi, risk analizlerinin yapılması, genel hidrometrik çalışmalar çerçevesinde su potansiyelinin belirlenmesi, tarımsal kuraklık eylem planının yaptırılması ile uygulanmasını temin eder.
- İlgili bakanlıklar ve başkanlıklar tarımsal kuraklıkla mücadele konusunda Tarımsal Kuraklık Yönetimince öngörülen ve görev alanlarındaki konularda fasa, orta ve uzun dönem tedbirlerine yönelik eğitim, plan ve projeleri yaparak kendi kurum ödenekleri ile yatırım çalışmalarını sürdürürler.
- İlgili bakanlıklar ve başkanlıklar arasmdaki koordinasyon Bakanlıkça sağlanır.
- Tarımsal Kuraklık Yönetiminin görev, yetki ve sorumlulukları ile çalışma usul ve esasları Bakanlıkça çıkarılacak yönetmelikle belirlenir.
Yetki
MADDE 6- (1) Tarımsal kuraklıkla mücadele çalışmaları Bakanlık koordinasyonunda yürütülür. İlgili bakanlıklar ve başkanlıklar, tarımsal kuraklıkla mücadele konusunda ilgili genel müdürlük ve başkanlıklarının görev ve yetkileri kapsamında olan konularda fasa, orta ve uzun dönemde yapılacak yatırımlarla ilgili alınacak tedbirlerin planlanmasını, proje ve uygulamalarına ilişkin harcamalarını, yılı bütçesindeki ödeneklerinden karşılar.
(2) İlgili bakanlıklar ve başkanlıklar, Tarımsal Kuraklık Yönetiminde bulunan her kademedeki üyelerinin çalışmalara fiilen katılmalarım sağlar. Çalışmalara katılan üyeler, kararların alınmasında ve çalışmaların yürütülmesinde yetkili ve sorumludur.
Yürürlükten kaldırılan mevzuat
MADDE 7- (1) 2/5/2012 tarihli ve 2012/3191 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Tarımsal Kuraklıkla Mücadele ve Kuraklık Yönetimi Çalışmaları Hakkında Karar yürürlükten kaldırılmıştır.
Yürürlük
MADDE 8- (1) Bu Karar yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 9- (1) Bu Karar hükümlerini Cumhurbaşkanı yürütür.